wf-fakir.com.pl

Biznes IT Marketing Finanse

konkurs facebook
Marketing

Konkurs na Facebook’u – 5 rzeczy, o których musisz pamiętać, zanim go zorganizujesz

Marketing internetowy przybiera wiele różnych form. Do działań promocyjnych w sieci można bowiem zaliczyć np. prowadzenie blogów firmowych, opłacanie reklam oraz treści sponsorowanych czy aktywne prowadzenie mediów społecznościowych, takich jak Pinterest, Instagram bądź Facebook. Za e-marketing można uznać także organizowanie rozmaitych konkursów na swoich stronach w social media. Właśnie na tym temacie skupimy się w dzisiejszym artykule. Sprawdź zatem, o czym należy pamiętać, ogłaszając konkurs na Facebook’u!

1. Określ swój cel

Każdy konkurs, zarówno ten organizowany w mediach społecznościowych, jak i w każdym innym miejscu, musi mieć jakiś cel. Zanim zatem zdecydujesz się go ogłosić, pamiętaj, by jasno określić, co chcesz w ten sposób osiągnąć. Na co jednak możemy liczyć? W zależności od rodzaju konkursu może to być zwiększenie zainteresowania marką lub danym produktem, wzbudzanie chęci zakupowej wśród użytkowników czy próba przyciągnięcia do siebie nowych użytkowników. Dzięki konkursom fotograficznym wiele firm zdobywa także cenny materiał graficzny, który później wykorzystywany jest na różnego rodzaju platformach. Ciekawe zdjęcia mogą zatem być jednym z naszych celów. Należy jednak wtedy pamiętać, by w regulaminie zamieścić informację o tym, że uczestnik zgadza się na wykorzystywanie fotografii przez firmę w okresie X lat.

2. Wybierz nagrodę

Nagroda to niezwykle ważna część każdego konkursu. To właśnie od niej w większości przypadków zależy to, czy użytkownicy będą chętnie brać w nim udział. Zastanówmy się zatem, co możemy zaoferować swoim odbiorcom. Następnie dokładnie określmy, ilu uczestników wygrywa poszczególne podarunki. Ogłaszając konkurs, należy zawsze podać informację, co jest do wygrania lub chociaż jaka jest wartość danej nagrody. “Niespodzianki” mogą niestety przysporzyć nam wiele problemów, dlatego lepiej ich unikać.

Gdy nagroda lub nagrody zostały już wybrane, musimy pamiętać o podatku, który będzie trzeba odprowadzić do Urzędu Skarbowego. Taki podarunek obowiązuje bowiem 10% podatek z tytułu przychodu z innych źródeł (dotyczy to także nagród rzeczowych). W regulaminie należy zatem zawrzeć informację, kto ma go zapłacić – my czy zwycięzca. 

3. Przedstaw zasady

Ogłaszając konkurs na Facebook’u, należy oczywiście jasno przedstawić jego zasady. Opiszmy zatem krok po kroku, czego oczekujemy i jakie jest zadanie konkursowe. Unikajmy jednak reguł, które są niezgodne z prawem. Należą do nich oczywiście polecenia takie jak “Udostępnij post konkursowy”, “Oznacz X osób pod postem konkursowym” itp. Jakakolwiek ingerencja użytkownika w nasz profil może bowiem wiązać się z zablokowaniem konkursu przez administratorów serwisu. 

4. Opracuj regulamin

Wszystkie konkursy w mediach społecznościowych muszą mieć także opracowany odpowiedni regulamin. Taki dokument należy umieścić np. w przypiętym poście czy notatkach, a następnie poinformować odbiorców, gdzie się znajduje. W regulaminie należy przede wszystkim uwzględnić:

  • kto jest organizatorem i wyraźnie zaznaczyć, że nie jest nim Facebook,
  • zasady i czas trwania akcji,
  • zgodę na przetwarzanie danych,
  • informację o tym, kto odprowadzi podatek od nagrody do US.

Oczywiście wyżej wymienione podpunkty to tylko kilka elementów regulaminu. Przykładowe dokumenty można znaleźć w sieci, jednak w większości przypadków najlepszym rozwiązaniem będzie napisanie go z pomocą prawnika czy innej doświadczonej w tym temacie osoby.

5. Wybierz zwycięzcę zgodnie z prawem

Po ogłoszeniu konkursu i odebraniu zgłoszeń należy wybrać zwycięzcę. To, w jaki sposób zostanie wyłoniony laureat, najlepiej zawrzeć w regulaminie, by następnie nie było żadnych nieporozumień. Unikajmy jednak w tym przypadku losowania. Nasz konkurs będzie bowiem podlegał wtedy pod kategorię gier losowych, które należy wcześniej zgłosić odpowiednim organom (wnosząc przy okazji opłatę w wysokości 10% wartości nagród). Lepiej zatem wyłonić zwycięzcę w nieco inny sposób, np. wybierając najlepszą czy najciekawszą pracę.